Z wykorzystaniem transportu morskiego realizowane jest obecnie ponad 80% przewozów w światowym handlu. Każdy proces logistyczny w tym zakresie wymaga odpowiedniej organizacji, aby przebiegł sprawnie oraz bezpiecznie. Trzeba przestrzegać regulacji prawa międzynarodowego oraz zachować precyzyjną dokumentację. Jednym z najważniejszych jej elementów jest specyfikacja załadunkowa, czyli packing list. Dzięki niej zarówno przewoźnik, spedytor, odbiorca, jak i służby celne mogą dowiedzieć się, co znajduje się w danej przesyłce. Sprawdź, co powinna zawierać lista załadunkowa w transporcie morskim.
Czym jest lista załadunkowa?
Lista załadunkowa to dokument handlowy, który sporządzany jest przez eksportera. Packing list zawiera szczegółowe dane dotyczące wysyłanych towarów. Stanowi uzupełnienie faktury handlowej, choć różni się od tego dokumentu, ponieważ bardziej koncentruje się na aspektach logistycznych danego ładunku, a nie na samej cenie czy wartości przewożonego towaru.
Packing list jest specyfikacją towarową, która znacznie ułatwia kontrolę towarów w całym procesie logistycznym. To również dokument obowiązkowy przy odprawie celnej w wielu krajach na świecie. W transporcie morskim bardzo ważne jest, aby podawane były dokładne dane związane z przewożonym ładunkiem. To nie tylko wymóg przepisów, ale także zasady bezpieczeństwa. Istotna jest tutaj nośność oraz wyporność statku. W przypadku podania niewłaściwych informacji mogłoby dojść do stworzenia zagrożenia nie tylko dla ładunku, ale też całej załogi.
Obecnie w związku z automatyzacją i cyfryzacją w UE funkcjonuje tak zwany system ENS, czyli Entry Summary Declaration. Najważniejsze informacje zawarte w liście załadunkowej przekazywane są w sposób elektroniczny do służb celnych, jeszcze zanim statek przybędzie do portu.

Co powinna zawierać lista załadunkowa?
W zależności od spedytora i kraju lista załadunkowa może mieć różny układ i formę graficzną. Jednak musi zawierać te same informacje i dane, a w szczególności:
- dane importera i eksportera wraz z pełnymi nazwami i adresami,
- numer kontraktu i zamówienia – ułatwi to zidentyfikowanie ładunku w systemie ERP,
- numer faktury handlowej zgodny z dokumentacją finansową,
- szczegółowy opis towaru – musi obejmować nazwę handlową, dokładne informacje o produkcie i kod HS,
- rodzaj opakowania – może to być folia stretch, karton, kontener drewniany itd.,
- ilość towaru – ważne jest podanie liczby palet, skrzyń czy kartonów,
- waga netto i brutto – niezbędne zarówno dla armatora, jak i przy odprawie celnej,
- wymiary przesyłki – szerokość, długość i wysokość każdej z przewożonych jednostek,
- podpis eksportera – stanowi potwierdzenie zawartych w liście danych.
Jeżeli transport realizowany jest z użyciem kontenera, w liście załadunkowej konieczne jest również wskazanie numeru kontenera.

Błędy w liście załadunkowej a możliwe konsekwencje
Niepoprawnie sporządzona lista załadunkowa może skomplikować cały proces transportowy i spowodować m.in. opóźnienia w odprawie celnej, a także kłopoty z ubezpieczeniem ładunku. Jeśli wprowadzone w liście dane nie będą zgodne ze stanem faktycznym, polisa może przestać obowiązywać. Ponadto błędne dane bywają przyczyną konieczności uiszczania dodatkowych opłat magazynowych w portach. Niekiedy może się zdarzyć, że dojdzie do odmowy przyjęcia danego towaru na statek transportowy.
Aby uniknąć nieprawidłowości, stresu i możliwych problemów, skorzystaj z kompleksowej usługi transportu morskiego w Cargo Move. To również skompletowanie wszelkiej dokumentacji niezbędnej do zrealizowania przewozu. Sprawdź też, co warto wiedzieć o frachcie morskim w 2025 roku i bądź na bieżąco.
Źródła:
- Ustawa Prawo Celne, Dz.U. 2022 poz. 1382,
- https://www.icustoms.ai/blogs/ics2-update-maritime-house-level-filers-ens-filing/, data dostępu: [30.09.2025]
- https://lineragency.greencarrier.com/new-customs-security-and-safety-program-ics2-regulation, data dostępu: [30.09.2025]
Masz pytanie? Skontaktuj się z nami
Wypełnij krótki formularz – odpowiemy na Twoje zapytanie i doradzimy najlepsze rozwiązanie!

