Nowy Jedwabny Szlak zaliczany jest do najistotniejszych i zarazem najbardziej ambitnych inicjatyw z zakresu infrastruktury, jakie podjęto w XXI wieku. Nowoczesna i rozbudowana sieć połączeń kolejowych, a także morskich i drogowych, które z powodzeniem łączą Europę, Azję oraz Afrykę umożliwiają dziś prężny rozwój gospodarki i handlu niemal dla wszystkich dziedzin. Z każdym rokiem jednak Nowy Jedwabny Szlak to kolejne wyzwania, problemy, zmiany cen i następne połączenia istotne również dla Polski. Sprawdź, co warto wiedzieć o Nowym Jedwabnym Szlaku w 2025 roku.
Nowy Jedwabny Szlak – co to jest?
Współpraca i handel międzynarodowy z roku na rok stają się coraz ważniejsze. Dlatego tak istotne jest zapewnienie sprawnej i funkcjonalnej sieci transportowej dla różnego rodzaju towarów. Jedną z największych i najważniejszych jest niewątpliwie Nowy Jedwabny Szlak określany również jako Inicjatywa Pasa i Szlaku (BRI – Belt and Road Initiative). Jest to ogólnoświatowy projekt infrastrukturalny mający na celu utworzenie nowoczesnej sieci transportowej łączącej Europę, Azję oraz Afrykę z wieloma innymi regionami.
Idea Nowego Jedwabnego Szlaku zapoczątkowana została przez Chiny i obejmuje trasy kolejowe, morskie, jak i lotnicze. System dróg i połączeń ma umożliwić płynny przepływ wszelkich towarów oraz usług pomiędzy oddalonymi od siebie krajami.

Mapa Nowego Jedwabnego Szlaku – aktualne połączenia
Nowy Jedwabny Szlak w 2025 roku to blisko kilkadziesiąt tras kolejowych i drogowych, które łączą Europę z Chinami. To również nowoczesna infrastruktura portowa w rejonie Pacyfiku i Morza Śródziemnego. Szczególnie ważną rolę na wielu trasach odgrywa Polska, będą bramą tranzytową na teren Unii Europejskiej.
W ramach Nowego Jedwabnego Szlaku w 2025 roku można wyróżnić kilka głównych szlaków kolejowych:
- korytarz północny – trasa biegnąca z Chin przez Rosję, Kazachstan i Białoruś do Polski. To wariant wybierany najczęściej pomimo aktualnych wyzwań politycznych,
- korytarz południowy – to trasa od Chin przez Kazachstan, Morze Kaspijskie, Kaukaz, Turcję i Europę Południową. Obecnie jest niezwykle istotna ze względu na konflikty polityczne toczące się na północy,
- trasa transsyberyjska – przebiega przez Mongolię i Rosję. Ze względów geopolitycznych w ostatnich latach wykorzystywana jest rzadziej.
Warto wiedzieć, że ponad 90% ruchu kolejowego odbywającego się w ramach Nowego Jedwabnego Szlaku do Unii Europejskiej obsługuje polski terminal przeładunkowy Małaszewicze. Coraz prężniej działają też centra dystrybucyjne w Łodzi i Warszawie, zwłaszcza dla produktów z Azji transportowanych dalej do Skandynawii, Francji czy Niemiec.
W ramach Nowego Jedwabnego Szlaku funkcjonują również trasy morskie i intermodalne wzdłuż południowego wybrzeża Azji i Afryki oraz przez Kanał Sueski.
Nowy Jedwabny Szlak – ceny i prognozy
Opłaty związane z usługami transportowymi na szlakach Nowego Jedwabnego Szlaku zależą od wybranej trasy, jej zakresu, a także rodzaju transportu. Przykładowo, średnia cena za przewóz kolejowy kontenera z Chin do Europy to ok. 6500 USD przy jednostce 40-stopowej FEU. Można skorzystać z kursów regularnych pociągów publicznych lub zamówić przewóz na zlecenie. Przy transporcie morskim za kontener FCL 40-stopowy na trasie z Chin do Polski zapłacimy ok. 2 400 USD.
Trzeba jednak pamiętać, że kwoty te zależą od aktualnych cen paliw, sezonu, popytu na określone usługi czy opłat dodatkowych. Po okresie związanym z pandemią COVID-19 można dostrzec obecnie pewną stabilizację cen. W związku z prężnym rozwojem infrastruktury i wdrażaniem nowych rozwiązań w najbliższych latach szacowane są obniżenia cen transportu, a także zwiększenie wydajności i efektywności w zakresie logistyki.

Wyzwania i trendy związane z Nowym Jedwabnym Szlakiem w 2025 roku
Choć istotą Nowego Jedwabnego Szlaku jest przede wszystkim kolej, w 2025 roku coraz bardziej zyskuje na znaczeniu logistyka intermodalna i morska. Można dostrzec coraz większe powiązanie portów morskich w Gdańsku i Gdyni z trasami kolejowymi, gdzie przeładowywane są kontenery z Chin transportowane dalej koleją do Europy. Rozwijają się również połączenia kolejowo-morskie w rejonie Morza Czarnego (np. Konstanca w Rumunii) czy Morza Śródziemnego (Pireus w Grecji).
Obecne napięcia polityczne mogą mieć wpływ na stabilność niektórych połączeń, powodując konieczność wyboru alternatywnych tras dla transportu kolejowego, co może wydłużać realizację zlecań i mieć wpływ na ich ceny. Wyzwaniem są tu także wciąż zróżnicowane regulacje celne w poszczególnych krajach, jak i odmienne standardy. Na bezpieczeństwo i efektywność transportu wpływa także nierównomierny poziom rozwoju infrastruktury i odmienne tempo postępu w inwestycjach.
Choć w tak ogromnej i globalnej inicjatywie problemów i wyzwań jest wiele, Nowy Jedwabny Szlak sukcesywnie się rozwija i zdobywa kolejnych partnerów handlowych, jak i inwestorów. Jeśli chcesz zadbać o swoje towary i zorganizować transport jedną z tras należących do Nowego Jedwabnego Szlaku, skontaktuj się z nami. W Cargo Move przygotujemy dla Ciebie indywidualną wycenę i odpowiemy na wszystkie pytania.
Źródła:
- https://merics.org/en/tracker/mapping-belt-and-road-initiative-where-we-stand, data dostępu: [21.08.025]
- https://www.statkiem.pl/newsy/nowy-jedwabny-szlak-aktualna-sytuacja-i-znaczenie-dla-handlu-miedzynarodowego/, data dostępu: [21.08.025]
- https://www.cfr.org/backgrounder/chinas-massive-belt-and-road-initiative, data dostępu: [21.08.025]
Masz pytanie? Skontaktuj się z nami
Wypełnij krótki formularz – odpowiemy na Twoje zapytanie i doradzimy najlepsze rozwiązanie!
