Transport granitu i marmuru – najczęstsze wyzwania

Kamień naturalny zachwyca trwałością i szlachetnym wyglądem, ale zanim trafi do klienta musi pokonać długą i wymagającą drogę. Przewóz granitu i marmuru to proces, w którym każdy błąd może kosztować utratę cennego ładunku. Nawet drobne drgania czy źle dobrane mocowanie mogą doprowadzić do pęknięcia bloku o wartości kilkudziesięciu tysięcy złotych.

Zarówno w Polsce, jak i na arenie międzynarodowej transport kamienia naturalnego podlega szczegółowym regulacjom i kontroli. Główny Inspektorat Transportu Drogowego regularnie odnotowuje przypadki nieprawidłowo zabezpieczonych ładunków, które zagrażają bezpieczeństwu na drogach. Dlatego planowanie, technika mocowania i nadzór nad każdym etapem transportu stają są konieczne dla bezpieczeństwa i rentowności całego przedsięwzięcia.

Techniczne ograniczenia w transporcie ciężkich skał

Granit i marmur należą do najcięższych materiałów budowlanych, ponieważ ich gęstość przekracza 2,6 t/m³.  Zgodnie z obowiązującymi przepisami dopuszczalna masa całkowita zespołu pojazdów w Polsce wynosi zasadniczo 40 ton. Dotyczy to zestawu złożonego z ciągnika siodłowego z dwiema lub trzema osiami oraz naczepy trzyosiowej. Przekroczenie tego limitu oznacza konieczność uzyskania zezwolenia na przewóz nienormatywny, a to  wiąże się z dodatkowymi kosztami, pilotażem i dokładnym planowaniem trasy.

Podobne regulacje obowiązują w całej Unii Europejskiej, ale to infrastruktura lokalna decyduje o rzeczywistych możliwościach transportu. W regionach górskich, takich jak słynąca z wydobycia marmuru włoska Karrara, kierowcy czteroosiowych zestawów codziennie zmagają się z wąskimi serpentynami i dużymi różnicami wysokości. Błąd w ocenie środka ciężkości może tu oznaczać utratę panowania nad pojazdem.

Zabezpieczenie i stabilność

Choć granit wydaje się niezniszczalny, w rzeczywistości jest bardzo wrażliwy na uderzenia i naprężenia punktowe. Dlatego ważną rolę odgrywa sposób rozmieszczenia i mocowania. Zgodnie z wytycznymi GITD oraz normą PN-EN 12195:2010, ładunek musi być zabezpieczony tak, by nie mógł się przemieszczać, przewracać ani powodować nadmiernych drgań. Stosuje się mocowania odciągowe, ryglowanie, blokowanie oraz pasy przepasujące od góry – często z dodatkowymi przekładkami z pianki lub gumy amortyzującej. 

Podobne zasady obowiązują przy transporcie marmuru. Płyty przewozi się zazwyczaj w pozycji pionowej („na sztorc”), by zmniejszyć ryzyko złamania. Dodatkowo oddziela się je przekładkami i stabilizuje specjalnymi wspornikami, które zapobiegają ich przesuwaniu podczas transportu.

Każdy pas powinien posiadać etykietę z parametrami LC (zdolność mocowania) i STF (siła napięcia). Kierowca jest zobowiązany do kontroli napięcia pasów w trakcie jazdy, a w szczególności po gwałtownym hamowaniu.

Globalny łańcuch dostaw

W przypadku kamienia importowanego z odległych kierunków, np. z Azji, proces transportu to prawdziwy test koordynacji. Granit z Chin często przebywa drogę liczącą ponad 15 tysięcy kilometrów – od kamieniołomu, przez port w Xiamen, fracht morski, rozładucgnek w Gdańsku, po drogowy transport do zakładu kamieniarskiego. Każdy etap to ryzyko przesunięcia lub uszkodzenia materiału. W nowoczesnej logistyce stosuje się więc systemy monitoringu GPS i rejestracji temperatury oraz drgań, które pozwalają śledzić stan ładunku w czasie rzeczywistym.

Międzynarodowy transport drogowy podlega rozporządzeniu (WE) 561/2006, które precyzyjnie reguluje czas pracy kierowców. W praktyce oznacza to, że plan trasy musi być dopasowany do przepisów o odpoczynkach i maksymalnym czasie jazdy. Uwzględnienie tych zasad już na etapie planowania pozwala uniknąć naruszeń, kar finansowych oraz niepotrzebnych przestojów, zapewniając jednocześnie płynność i bezpieczeństwo całego przewozu. 

Koszty, ekonomia i wpływ środowiskowy

Transport ciężkich materiałów oczywiście wiąże się z określonymi kosztami. Ceny frachtu morskiego są zmienne, a do tego dochodzą koszty paliwa i kursy walut. Firmy logistyczne starają się maksymalizować wykorzystanie nośności pojazdów, by ograniczyć puste przebiegi. 

Równocześnie rosną wymagania ekologiczne. Rygorystyczne normy emisji CO₂ dla pojazdów ciężkich w Unii Europejskiej wymuszają inwestycje w bardziej oszczędne technologie transportowe. Coraz częściej w branży mówi się o tzw. „zielonej logistyce”, w której optymalizacja trasy i floty ma na celu ograniczenie śladu węglowego przy zachowaniu bezpieczeństwa przewozu.

Cargo Move – profesjonalizm i bezpieczeństwo w transporcie kamienia

W transporcie granitu i marmuru nie ma miejsca na błędy. Każdy kilometr drogi to test dla sprzętu, ludzi i procedur. Dlatego warto powierzyć przewóz specjalistom, którzy rozumieją specyfikę materiału i realia międzynarodowej logistyki. Cargo Move od lat wspiera kupców kamienia naturalnego, organizując transport z Włoch, Hiszpanii, Indii i Chin. Dzięki doświadczeniu i współpracy z certyfikowanymi przewoźnikami gwarantujemy, że każdy blok granitu lub marmuru dotrze bezpiecznie, terminowo i w idealnym stanie.

Źródła:

  1. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 25 stycznia 2018 r. w sprawie sposobu przewozu ładunku (Dz.U. z 2018 r. poz. 361)
  2. https://www.imo.org/en/ourwork/safety/pages/ctu-code.aspx, data dostępu: [20.10.2025]
  3. https://40ton.net/praca-w-transporcie-marmuru-karraryjskiego-czyli-czterooska-po-stromych-serpentynach , data dostępu: [20.10.2025]

Masz pytanie? Skontaktuj się z nami

Wypełnij krótki formularz – odpowiemy na Twoje zapytanie i doradzimy najlepsze rozwiązanie!

Rozmowa pracowników przy kontenerach - kontakt z Cargo Move