Transport ponadgabarytowy w praktyce – zgłoszenia, regulacje i rola załadowcy w przygotowaniu ładunku

Transport ładunków, które przekraczają standardową masę lub wymiary, to jedno z największych wyzwań dla całej logistyki. Niezbędne jest tu precyzyjne planowanie, a także znajomość przepisów i współpraca pomiędzy spedytorem, przewoźnikiem i załadowcą. Każdy taki transport trzeba odpowiednio zgłosić oraz zatwierdzić przez konkretne instytucje. Dodatkowo należy spełnić szereg wymagań formalnych oraz technicznych. Sprawdź, jakie zgłoszenia są niezbędne i na czym polega rola załadowcy w przygotowaniu ładunku ponadgabarytowego.

Transport ponadnormatywny a niezbędne zgłoszenia i regulacje

Przy realizacji transportu ponadgabarytowego potrzebne jest zezwolenie na przejazd pojazdu nienormatywnego. W Polsce jest ono wydawane przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad lub też odpowiednie organy w innych krajach. W zależności od masy danego ładunku oraz jego gabarytów można wyróżnić kilka kategorii zezwoleń określonych od I do VII.

Najważniejsze elementy zgłoszenia przejazdu ponadgabarytowego to:

  • harmonogram transportu, który szczególnie wymagany jest podczas realizacji przejazdów nocnych,
  • dokładna trasa przejazdu z uwzględnieniem wiaduktów, rond, mostów i innych przeszkód,
  • eskorta pilotażowa lub policyjna stanowiąca zabezpieczenie transportu,
  • dokumenty potwierdzające dostosowanie pojazdów oraz zastosowanych zabezpieczeń do przepisów Prawa o ruchu drogowym.

W przypadku transportu ponadnormatywnego na trasach międzynarodowych trzeba też przestrzegać regulacji unijnych oraz konwencji międzynarodowych. Jedną z nich jest m.in. konwencja CMR, czyli Umowa o Międzynarodowym Przewozie Drogowym Towarów.

Rola załadowcy w transporcie ponadgabarytowym

Przy realizacji standardowego transportu załadowca odpowiada zazwyczaj za przygotowanie towaru do przewozu oraz jego zabezpieczenie. Jednak przy ładunkach ponadgabarytowych jego rola jest znacznie poważniejsza. W takich przypadkach załadowca odpowiada za:

  • właściwe przygotowanie ładunku do przewozu, w tym odpowiednie zabezpieczenie poszczególnych elementów, opakowanie ładunku oraz ustabilizowanie środka ciężkości,
  • dopasowanie przewożonego towaru do odpowiedniego środka transportu – często potrzebne jest tu przygotowanie specjalnej konstrukcji do zamocowania przewożonego ładunku,
  • uzyskanie zgody przewoźnika lub armatora – jest to niezwykle ważne, zwłaszcza w transporcie morskim. Trzeba uzyskać zgodę na przedstawiony sposób załadunku, a także mocowanie towaru. Pozwoli to uniknąć ryzyka uszkodzenia innych ładunków, a także statku,
  • przygotowanie znacznej części dokumentacji – zawiadowca musi również dostarczać do całej dokumentacji schematy pakowania, plany mocowania czy też odpowiednie certyfikaty techniczne.

W transporcie ponadgabarytowym odpowiedzialność załadowcy jest niezwykle ważna. Całe zaplanowanie trasy, jak i możliwości przewozu na nic się nie zdadzą, jeżeli ładunek nie będzie właściwie przygotowany do całego procesu logistycznego. Błędy w tym zakresie mogą być niezwykle kosztowne, a także zagrażać bezpieczeństwu przewoźników, jak i innych uczestników ruchu. Profesjonalnym i kompleksowym transportem ponadgabarytowym zarówno krajowym, jak i międzynarodowym zajmujemy się w Cargo Move. Jeśli zależy Ci na bezpiecznym przewiezieniu ładunków ponadnormatywnych, skontaktuj się z nami! Sprawdź też, co warto wiedzieć o frachcie morskim w 2025 roku. 

Masz pytanie? Skontaktuj się z nami

Wypełnij krótki formularz – odpowiemy na Twoje zapytanie i doradzimy najlepsze rozwiązanie!

Rozmowa pracowników przy kontenerach - kontakt z Cargo Move