Zamknięcie granicy białoruskiej i konsekwencje dla transportu kolejowego z Chin

W związku z planowanymi manewrami wojskowymi i projektem Zapad-2025” oraz niepokojącą sytuacją polityczną władze polskie w połowie września 2025 roku podjęły decyzję o zamknięciu przejść granicznych z Białorusią. Dotyczy to zarówno dróg drogowych, jak i kolejowych, które są istotne dla funkcjonowania szlaku kolejowego m.in. z Chin na tereny Unii Europejskiej. Skutki tego mogą wiązać się z opóźnieniami w dostawach, wzrostem kosztów i różnego rodzaju zakłóceniami. Sprawdź, jakie jeszcze konsekwencje się z tym wiążą i jak uniknąć problemów.

Transport przez Białoruś – co warto wiedzieć?

Rocznie szlakami transportowymi przez Białoruś realizowane są przewozy towarów o wartości ok. 25 mld euro. Wśród nich 90% odbywa się trasą z uwzględnieniem Brześcia, Terespola i następnie przez Małaszewicze. W ubiegłym roku wolumen ładunków, jaki przetransportowano tą drogą, wyniósł blisko 85%. W związku z zamknięciem przejść granicznych nie funkcjonuje nie tylko wspomniany odcinek szlaku, ale też przejścia kolejowe Kuźnica Białostocka-Hrodna i Siemianówka-Svislach.

Obecnie zamknięcie przejść granicznych ma charakter czasowy. Nie wskazano jednak konkretnej daty otwarcia dróg i szlaków, co rodzi szereg konsekwencji zarówno dla transportu i logistyki, jak i gospodarki.

Zamknięcie granic z Białorusią – skutki dla transportu

W związku z obecną sytuacją trzeba liczyć się z konsekwencjami, które znacząco mogą wpłynąć na organizację dostaw, jak i funkcjonowanie handlu i logistyki. Wskutek zamknięcia przejść granicznych doszło do przerwania bardzo ważnego szlaku handlowego, który jest szczególnie istotny dla dostaw różnych towarów z Chin, a zwłaszcza dla e-commerce i przewozów intermodalnych. Niektóre środki transportu wciąż znajdują się więc na granicy lub w terminalach.

Ponadto trzeba liczyć się z takimi konsekwencjami jak:

  • przestoje i opóźnienia – w związku z brakiem możliwości przepuszczenia przez granicę zachodzi konieczność przeładunku i dodatkowego, kosztownego magazynowania,
  • wzrost kosztów transportowych – konieczny staje się wybór alternatywnych tras, które są nie tylko mniej efektywne, ale też dłuższe i bardziej kosztowne. Możliwy jest wybór szlaków przez Kazachstan, Morze Czarne, Turcję czy Morze Kaspijskie,
  • spadek zainteresowania towarami wrażliwymi i zakupami detalicznymi – przy niepewnej sytuacji co do przewozów zwiększa się ryzyko bezpiecznego dostarczenia np. produktów spożywczych, czy zamawianych bezpośrednio z platform sprzedażowych przez klientów indywidualnych, dla których liczy się jak najszybszy czas dostawy,
  • rosnące napięcia w relacjach politycznych i międzynarodowych – w związku z problemami z płynnością dostaw pojawiają się napięcia dyplomatyczne pomiędzy Chinami a Polską i całą Unią Europejską. Chińskie władze podkreślają, że trasa kolejowa wiodąca przez Białoruś to jeden z najistotniejszych filarów wzajemnych relacji.

Sytuacja związana z zamknięciem granic z Białorusią to istotne wydarzenie, które ukazuje, jak ważny jest międzynarodowy transport lądowy. Obecnie potrzeba zatem szybkiej adaptacji w postaci renegocjacji umów, a także zmiany tras i kalkulacji kosztów oraz czasu. Może w tym pomóc zespół specjalistów z zakresu transportu, logistyki i spedycji. Kompleksową organizacją przewozu ładunków różnego typu z pominięciem przejść granicznych na Białorusi zajmujemy się w Cargo Move.

Zamknięcie granic z Białorusią – jak poradzić sobie z tym problemem?

Aby uniknąć przestojów i problemów z dostawami, warto rozważyć następujące rozwiązania:

  • wykorzystanie tras objazdowych – przejścia graniczne z Białorusią można ominąć, wybierając alternatywną drogę lądową przez Litwę lub trasy przez Kazachstan, Morze Kaspijskie czy Morze Czarne. Te warianty wymagają jednak przeładunków, a więc dostawa potrwa też dłużej,
  • skorzystanie z transportu morskiego – taka alternatywa jest możliwa, ale wiąże się ze znacznym wydłużeniem czasu dostawy oraz innymi możliwymi komplikacjami natury logistycznej,
  • wybór szlaków arktycznych i północnych – obecnie zaczynają być wykorzystywane trasy biegnące przez Arktykę. Jednak to wciąż warianty o wielu ograniczeniach i obarczone pewnym ryzykiem logistycznym. 

Na przywróceniu płynności dostaw przez Białoruś zależy zarówno UE, jak i Chinom. Możliwe jest, że w wyniku przeprowadzonych rozmów ruch tranzytowy na tym szlaku niedługo pozostanie wznowiony lub uruchomiony przynajmniej dla określonych towarów. Jeżeli poszukujesz alternatywnej trasy dostawy dla swoich dostaw oraz pełnej obsługi logistycznej i spedycyjnej, skontaktuj się z nami. W Cargo Move przeprowadzimy analizę Twoich potrzeb, rzetelną wycenę i określimy najkorzystniejszy wariant transportu.

Masz pytanie? Skontaktuj się z nami

Wypełnij krótki formularz – odpowiemy na Twoje zapytanie i doradzimy najlepsze rozwiązanie!