Umiejscowienie Polski pomiędzy głównymi rynkami europejskimi i wschodnimi, a także portami Bałtyku powoduje, że jest to obszar, na którym znajduje się gęsta sieć terminali. Dzięki nim możliwe jest tworzenie połączeń handlowych i organizowanie prężnie funkcjonujących łańcuchów dostaw – głównie intermodalnych z wykorzystaniem kontenerów. Podróż ładunków koleją, statkiem czy ciężarówką bez wyładowywania zawartości to dziś podstawa. Sprawdź, jak korzystać z terminali intermodalnych i które z nich są w Polsce najistotniejsze.
Najważniejsze terminale intermodalne w Polsce
Wśród najważniejszych terminali intermodalnych w Polsce znajdują się takie jak:
- Baltic Hub w Gdańsku – jest największym terminalem kontenerowym w regionie Morza Bałtyckiego i może obsługiwać największe kontenerowce na świecie. Posiada zdolność przeładunkową na poziomie około 3 mln TEU/rok,
- Port w Gdyni [Baltic Container Terminal (BCT Gdynia) i Hutchison Ports Gdynia (GCT Gdynia)] – terminale te specjalizują się w serwisach oceanicznych i feederach z rozbudowaną infrastrukturą oraz IT,
- Euroterminal Sławków – jest jedynym w Unii Europejskiej terminalem z bezpośrednim i szerokotorowym połączeniem LHS o szerokości 1520 mm przez granicę w Hrubieszowie. Aktualnie trwa rozbudowa obiektu w zakresie dojazdów drogowych,
- rejon przeładunkowy w Małaszewiczach – to istotny węzeł w obrębie styku toru szerokiego 1520 mm i normalnego 1435 mm na tzw. Nowym Jedwabnym Szlaku. Zgodnie z nowym planem modernizacji przepustowość ma zostać podwojona z ok. 16 do nawet 35 par pociągów na dobę,
- CLIP Intermodal Swarzędz/Jasin – to duży węzeł hubowy w rejonie Poznania istotny szczególnie dla zachodniej Polski, czynny 24 godziny na dobę i przez 7 dni w tygodniu. Obsługuje operatorów oceanicznych i feederowych oraz wiele różnego typu pociągów.
Na uwagę zasługują również terminale intermodalne z obsługą „door-to door” m.in. w takich miastach jak Gliwice, Łódź, Kutno, Brzeg Dolny i inne. Pełen wykaz terminali intermodalnych wraz ze szczegółowymi danymi na temat ich przepustowości można znaleźć na stronie Urzędu Transportu Kolejowego.

Wybór terminalu intermodalnego – jak to zrobić?
Teoretycznie kontener z ładunkiem możemy wysłać z dowolnego terminalu. Jednak nie z każdego miejsca będzie to korzystne pod względem kosztów, czasu czy wygody. Zastanawiając się więc, który terminal intermodalny w Polsce wybrać, warto wziąć pod uwagę takie aspekty jak:
- odległość od granicy lub portu – lokalizacja to jeden z najważniejszych czynników. Jeśli ładunek przypływa np. z Azji, najlepszym wyborem będą terminale portowe. Jeżeli natomiast import przyjeżdża koleją z Chin, lepiej będzie wybrać Sławków lub Małaszewicze,
- siatka połączeń drogowych i kolejowych – jeśli zależy nam na regularnych wysyłkach na zachód Europy, warto wybrać terminal z częstymi odjazdami w pożądanym kierunku. Duże huby obsługuje np. terminal w Kutnie czy Swarzędzu. Małe terminale regionalne sprawdzą się jednak w przypadku dostaw dla lokalnych firm,
- rodzaj toru i kierunek transportu – przy trasach wschód-zachód, zwłaszcza gdy towary jadą z Chin, Ukrainy czy Kazachstanu, istotny jest typ toru (szerokotorowy i normalnotorowy). Terminal musi być do tego przystosowany,
- godziny pracy terminali – jeśli zależy Ci na czasie, wybieraj terminale działające 24 godziny na dobę z dużą dostępnością slotów. To mniejsze ryzyko opóźnień w dostawach,
- dostęp do usług dodatkowych – w zależności od typu ładunków potrzebne może być ważenie i VGM w międzynarodowych przewozach morskich, chłodnie przy produktach spożywczych, odpowiednie warunki dla przeładunku towarów ponadgabarytowych czy depot pustych kontenerów. Przydatny bywa również dostęp do serwisu i napraw kontenerów.
Warto też zwrócić uwagę na możliwość monitorowania przesyłek i kontenerów oraz zastosowanie systemów IT. Dzięki temu można sprawdzić online w czasie rzeczywistym, czy kontener już dotarł, nastąpiła odprawa celna i kiedy możliwy będzie jego odbiór.

Jak skorzystać z terminalu intermodalnego?
Skorzystanie transportu kolejowego i z terminalu intermodalnego możliwe jest w kilku podstawowych krokach:
- rezerwacja operacji i awizacja – pierwszy krok to zgłoszenie operatorowi terminala planowanego działania, czyli zdania/odbioru kontenera lub pociągu wraz z danymi i numerem bookingu, danymi kierowcy i slotem czasowym,
- dopełnienie formalności – dla importu morskiego: telex release lub B/L, instrukcje przejęcia, zgłoszenie celne lub ENS w przypadku kolejnych odcinków trasy, przy eksporcie: booking, VGM, deklaracje celne i instrukcje danej linii, dla kolei: dokument SMGS/SMGS-UIC, tranzyt T1 podczas wjazdu na teren UE,
- działania na placu – przejazd przez bramę i ważenie, kontrola dokumentacji, niekiedy skanowanie, odbiór kontenera lub zdanie pełnego,
- odbiór/dowóz kolejowy lub drogowy – należy wybrać pociąg intermodalny tzw. „ostatniej mili”. Do wyboru są różne relacje międzynarodowe i krajowe,
- śledzenie transportu i rozliczenie.
Organizacja transportu intermodalnego na własną rękę może być dość kłopotliwa. Aby uniknąć stresu, zaoszczędzić czas i pieniądze, oraz zapewnić sobie bezpieczne oraz terminowe dostawy, skorzystaj z kompleksowych usług logistycznych i spedycyjnych, jakie oferuje firma Cargo Move!
Źródła:
- https://www.propertynews.pl/polityka-i-spoleczenstwo/gdansk-w-2024-r-w-baltic-hub-rekord-przeladunkow-kontenerowych-ponad-2-2-mln-teu%2C181530.html, [data dostępu: 20.08.2025]
- https://intermodalnews.pl/2025/06/17/rozwoj-malaszewicz-jest-wazny-dla-wspolpracy-gospodarczej-polski-i-chin/, [data dostępu: 20.08.2025]
- https://dane.utk.gov.pl/sts/transport-intermodalny/opis-terminali/16839%2CClip-Intermodal-Container-Terminal-Terminal-Kontenerowy-Swarzedz.html, [data dostępu: 20.08.2025]
Masz pytanie? Skontaktuj się z nami
Wypełnij krótki formularz – odpowiemy na Twoje zapytanie i doradzimy najlepsze rozwiązanie!
