Green shipping – czy warto inwestować w niskoemisyjne łańcuchy dostaw?

Wymagania dotyczące zmniejszania emisji CO₂ z roku na rok rosną, podobnie jak oczekiwania rynkowe i obostrzenia związane z ochroną środowiska. Dotyczy to zwłaszcza portów europejskich i najważniejszych terminali na świecie. Dlatego też coraz więcej przedsiębiorców zastanawia się nad wdrożeniem zielonej logistyki i zainwestowaniu w tzw. green shipping. Czy w obliczu aktualnej polityki jest to inwestycja, która się opłaca? Sprawdź zalety i wady green shippingu i podejmij rozsądną decyzję.

Czym charakteryzuje się green shipping?

Green shipping stanowi ekologiczne i zrównoważone podejście do transportu morskiego, które stanowi jednocześnie strategię inwestycyjną. Zgodnie z założeniami green shippingu działania podejmowane w transporcie skupiają się na minimalizowaniu emisji CO oraz pozostałych zanieczyszczeń powstających w procesie transportu różnych towarów. To nie tylko usprawnienia dotyczące zmiany rodzaju używanego paliwa, ale też optymalizacja w zakresie projektowania energooszczędnych statków, nowoczesnych systemów zarządzania flotą czy ekonomiczne planowanie tras.

Aby lepiej zrozumieć, czym jest green shipping, warto wymienić trzy główne obszary, których dotyczy ta polityka. To przede wszystkim:

  • używanie zrównoważonych źródeł paliwa – coraz częściej we frachcie morskim wykorzystuje się wodór, biometan, LNG (skroplony gaz ziemny), a także biopaliwa wytwarzane z odpadów organicznych,
  • zarządzanie energią i optymalizacja tras – dzięki zastosowaniu nowoczesnych algorytmów możliwe staje się zredukowanie emisji CO₂ nawet do 40% poprzez zmniejszenie zużycia paliwa i czasu potrzebnego na transport,
  • wprowadzenie innowacyjnych rozwiązań technologicznych – obecnie na krótszych odcinkach wykorzystuje się statki w pełni elektryczne i hybrydowe. Zaczęto też ponownie wykorzystywać napęd wiatrowy w zaawansowanej formie.

Obecnie pojawia się coraz więcej regulacji prawnych i wymogów związanych z ochroną środowiska. Green shipping przestaje tym samym być jedynie dobrowolnym wyborem, a powoli staje się konieczny, przynajmniej w pewnym zakresie, aby zapobiec ograniczeniom i możliwym karom w przyszłości. 

Wprowadzenie green shippingu – czy to dobry pomysł?

Zmiany w organizacji i funkcjonowaniu przedsiębiorstw zgodnie ze strategią green shipping najczęściej są dość kosztowne. Jednak w perspektywie długofalowej mogą przynieść szereg korzyści i zalet. Green shipping daje szansę uzyskania lepszych wyników zarówno w zakresie finansowym, jak i wizerunkowym. Wśród plusów green shippingu można wymienić m.in.:

  • optymalizację wielu procesów i kosztów, co daje realne oszczędności – zarówno optymalne planowanie tras, jak i slow steaming (transport z unikaniem maksymalnej możliwej prędkości) wpływają na zmniejszenie zużycia paliwa. To z kolei w dłuższej perspektywie redukuje koszty związane z transportem,
  • poprawa wizerunku i reputacji firmy – przedsiębiorcy poszukujący spedytorów do stałej współpracy coraz częściej zwracają uwagę na zastosowanie nowoczesnych i ekologicznych rozwiązań. Wariant transportu ekologicznego znacznie pomaga zwiększyć poziom zaufania do firmy, utrzymać lojalność i zyskać przewagę konkurencyjną,
  • brak ryzyka nałożenia kar i więcej możliwości – spedytorzy, którzy już teraz inwestują w ekologiczne rozwiązania z zakresu green shipping, zapewniają sobie dostosowanie do obecnych i przyszłych wymogów w zakresie ochrony środowiska. Dzięki temu możliwe stanie się uniknięcie kosztów dodatkowych i kar. Takich spedytorów nie będą też dotyczyć ograniczenia operacyjne.

Stopniowe wprowadzanie zmian pozwala też uniknąć konieczności nagłego przetransformowania firmy, co może wygenerować ogromne koszty, a także prowadzić do wykluczenia z działalności w przyszłości.

Green shipping – wady i ograniczenia

Z każdym rokiem coraz więcej firm przekonuje się, że wdrożenie rozwiązań i udogodnień zgodnych ze strategią green shipping jest nieuniknione. Takie działania nie są jednak wolne od możliwych wad, ograniczeń i wątpliwości. Z wdrożeniem niskoemisyjnych łańcuchów dostaw wiążą się m.in. takie aspekty jak:

  • duży koszt inwestycji – wprowadzenie statków elektrycznych, wybór paliw alternatywnych czy montaż żagli wiatrowych to poważne inwestycje, które wiążą się z niejednokrotnie ogromnymi kwotami. Co prawda można skorzystać z wielu różnych dotacji i form dofinansowania. Nadal jednak taka modernizacja jest poza zasięgiem wielu firm,
  • brak zaplecza infrastrukturalnego – zainwestowanie w innowacje technologiczne to jedno. Aby można było z nich korzystać, niezbędne jest odpowiednie przystosowanie portów i innych punktów obsługi floty do takich rozwiązań. Pod tym względem nadal pozostało wiele do zrobienia. Trzeba więc umiejętnie planować trasy i podejmować ostrożne kroki logistyczne przy realizacji każdego transportu,
  • wydłużenie czasu transportu – wprowadzenie ekologicznych rozwiązań może wydłużać czas dostawy. Będzie tak zwłaszcza wtedy, gdy podjęta zostanie decyzja o zmniejszeniu prędkości rejsu w celu niższego zużycia energii (slow steaming).

Green shipping może więc nie być korzystny dla firm funkcjonujących w modelu just-in-time. Z drugiej strony jednak sprawdzi się np. w przypadku dostaw surowców i towarów służących do produkcji, a także do krajów, gdzie wymogi ESG z roku na rok stają się coraz ostrzejsze, czyli np. należące do Unii Europejskiej czy USA.

Kiedy warto zainwestować w niskoemisyjny łańcuch dostaw?

Rozwiązania i technologie zgodne ze strategią green shipping dla jednych firm mogą przynieść niewielkie korzyści. Jednak dla innych przedsiębiorstw będą prawdziwym strzałem w dziesiątkę i świetnym narzędziem zyskiwania przewagi konkurencyjnej oraz rozwoju. 

W szczególności działania z zakresu green shippingu sprawdzą się w przypadku, gdy:

  • klientami firm spedycyjnych są korporacje i przedsiębiorstwa oczekujące najwyższej jakości usług wraz ze zgodnością z normami środowiskowymi,
  • firma zajmuje się importem lub eksportem do USA, krajów Unii Europejskiej oraz państw objętych znacznymi restrykcjami w zakresie ochrony środowiska,
  • potrzebne jest wygenerowanie oszczędności możliwych do uzyskania w dłuższej perspektywie i tym samym uniezależnienie się od zmian cen paliw, a zwłaszcza ich dynamicznego wzrostu,
  • firmie zależy na zbudowaniu solidnej i dobrze postrzeganej marki kojarzonej ze zrównoważonym rozwojem.

Czy inwestowanie w niskoemisyjny łańcuch dostaw się opłaca? Podsumowanie

Zmiany w prawie i wymaganiach dotyczących kwestii ekologicznych w transporcie stają się coraz poważniejsze, co muszą uwzględnić wszystkie firmy z branży TSL. Choć modernizacja floty i wdrożenie nowych rozwiązań są zazwyczaj bardzo kosztowne, z czasem będą prawdopodobnie nieuniknione. Ponadto oferowanie usług uwzględniających kwestie środowiskowe, jak i wybór takiej oferty jest pozytywnie odbierany przez kontrahentów i pozwala zyskać przewagę konkurencyjną. Skorzystanie z ekologicznych unowocześnień stanowi także szansę na osiągnięcie znacznych oszczędności, choć w perspektywie długofalowej.

Przedsiębiorcy poszukujący spedytorów do stałej współpracy poza kwestiami przejrzystej umowy, kompleksowej obsługi czy doświadczenia i rekomendacji powinni też zwrócić uwagę na realizowanie przewozów z uwzględnieniem strategii green shipping. Taka współpraca z pewnością przyniesie wymierne korzyści i zostanie doceniona przez klientów i kontrahentów. 

Chcesz dowiedzieć się, jak przygotować swoją firmę na transformację w kierunku niskoemisyjnego transportu? Skontaktuj się z naszym ekspertem, aby uzyskać indywidualną konsultację.

Masz pytanie? Skontaktuj się z nami

Wypełnij krótki formularz – odpowiemy na Twoje zapytanie i doradzimy najlepsze rozwiązanie!