Morski serwis polarny i arktyczny szlak handlowy

Morski serwis polarny nabiera dziś zupełnie nowego wymiaru nie tylko dla nauki, ale też gospodarki i transportu. Ponadto ogromne znaczenie dla handlu i dostaw z Chin do Europy ma nowa Północna Droga Morska – China-Europe Arctic Express, która może nie tylko stanowić alternatywę dla problematycznych procesów logistycznych drogą lądową w związku z sytuacją polityczną, ale też zrewolucjonizować wymianę handlową pomiędzy kontynentami. Poznaj specyfikę morskiego serwisu polarnego i szczegóły związane z arktycznym szlakiem handlowym.

Rola morskiego serwisu polarnego w handlu, transporcie i logistyce

Mianem morskiego serwisu polarnego określane są działania i usługi związane z kompleksową obsługą techniczną i logistyczną statków poruszających się w rejonach polarnych. To m.in.: obsługa statków towarowych i pasażerskich, dostarczanie zaopatrzenia i niezbędnego sprzętu, wsparcie techniczne czy zabezpieczenie ratownicze. W ramach morskiego serwisu polarnego można liczyć na pomoc w nawigacji podczas przeprawy w trudnych warunkach polarnych, a także asekurację w pokonaniu konkretnych odcinków.

Morski serwis polarny jest niezwykle przydatny nie tylko dla ekip badawczych, ale też przepraw handlowych. W rejonach tych panują temperatury sięgające -40 stopni Celsjusza. Funkcjonowanie lodołamaczy i wsparcia serwisowego jest zatem niezwykle ważne dla coraz częściej wykorzystywanych arktycznych szlaków morskich. Zgodnie z aktualnymi prognozami, do 2050 roku liczba rejsów realizowanych szlakami arktycznymi może wzrosnąć aż pięciokrotnie.

Nowy szlak handlowy – Arctic Express

Przełomem w organizacji dostaw z Azji do Europy jest nowy arktyczny szlak handlowy China-Europe Arctic Express, który biegnie z portu Qingdao przez Szanghaj, Ningbo-Zhoushan, a następnie Arktykę do Wielkiej Brytanii i portu Felixstowe. Następnie ładunki transportowane są do portów w Rotterdamie w Holandii, Hamburgu w Niemczech i do Gdańska w Polsce. Trasa arktyczna jest szczególnie atrakcyjna pod względem czasu realizacji dostaw. Transport z wykorzystaniem tej drogi trwa zaledwie 18 dni. W porównaniu z drogą morską przez Kanał Sueski to o około 40% krócej i niemal 3-krotnie szybciej aniżeli ma to miejsce aktualnie gdzie statki muszą opływać Afrykę.

Pierwszy rejs szlakiem China-Europe Arctic Express odbył się 20 września 2025 roku statkiem Istanbul Bridge o pojemności 4890 TEU i zrealizowany został z sukcesem oraz pełnym obłożeniem. Choć transport morski szlakiem arktycznym zapowiada się dość atrakcyjnie, trzeba zwrócić uwagę na jego sezonowość. Droga dostępna jest średnio od lipca do listopada i będzie tak do momentu zwiększenia floty o wysokiej klasie lodowej, która umożliwi bezpieczne poruszanie się po wodach w trudnych warunkach.

Fracht morski z Chin trasą arktyczną – korzyści

Transport drogą morską przez Arktykę ma bardzo duży potencjał. Poza znacznym skróceniem czasu dostaw trzeba tu zwrócić uwagę na takie kwestie jak:

  • możliwość szybszego obrotu kapitałem i niższe koszty związane z magazynowaniem, co jest szczególnie korzystne dla branży e-commerce oraz firm produkcyjnych,
  • mniejsza podatność na wpływy polityczne – trasa arktyczna przebiega z całkowitym pominięciem portów rosyjskich. Dzięki temu cały proces handlowo-logistyczny pozostaje wolny od ewentualnych sankcji, a także sytuacji politycznej na Ukrainie,
  • omijanie korków i przestojów w portach – w wielu przypadkach jest to problem, dostrzegalny np. w Kanale Sueskim. Podobne sytuacje generują też ogromne koszty, czego przykładem jest blokada Ever Given z 2021 roku, która skutkowała dziennie stratami w wysokości około 9 mld dolarów amerykańskich.

Dzięki nowej trasie morskiej Arktyka ogromnie zyskuje w kontekście handlu i logistyki. Dotąd aż 95% ładunków transportowanych Północną Drogą Morską dotyczyło handlu pomiędzy Rosją a Chinami. Dzięki nowej linii transportowej możliwe jest bezpośrednie kierowanie ładunków do Europy z pominięciem Rosji

Kompleksowe i profesjonalne usługi logistyczne obejmujące nowy szlak arktyczne dla kontenerowego transportu morskiego są dostępne również w Cargo Move. Realizacja kolejnego rejsu jest planowana na połowę listopada 2025 roku. 

Zapraszamy do kontaktu celem omówienia szczegółów realizacji.

Masz pytanie? Skontaktuj się z nami

Wypełnij krótki formularz – odpowiemy na Twoje zapytanie i doradzimy najlepsze rozwiązanie!