Transport morski, kolejowy czy drogowy – co wybrać przy imporcie kamienia?

Sprowadzanie kamienia naturalnego i cały proces logistyczny z tym związany jest trudny i wymaga dokładnego przeanalizowania zarówno ofert dostawców, jak i jakości surowca oraz dobrania optymalnego środka transportu i trasy. Niezwykle ważna jest tutaj waga, a także kruchość ładunku i jego gabaryty. Decyzja o tym, którą drogę wybrać: morską, kolejową czy drogową, ma zatem istotne znaczenie tak dla kosztów czasu dostawy, jak i bezpieczeństwa całego ładunku. Sprawdź, jaki rodzaj transportu dla importu kamienia jest najlepszym rozwiązaniem i dlaczego?

Import kamienia naturalnego drogą morską – zalety i wady

W przypadku konieczności przewozu ciężkich ładunków transport morski wybierany jest najczęściej. Dotyczy to również kamienia naturalnego. Statystycznie przy międzynarodowym handlu surowcami transport morski wypełnia około 80 proc. wszystkich realizowanych przewozów. Transport kontenerów z blokami kamienia umożliwia przewóz ładunków ważących nawet kilka ton, czego nie można zrealizować za pomocą transportu drogowego przy jednym kursie.

Do zalet transportu morskiego kamienia należy przede wszystkim zaliczyć niższy koszt w przeliczeniu na tonę w przewozie na dalekich trasach, np. z Indii, Brazylii czy Afryki, a także możliwość transportu bardzo dużych bloków, marmuru, granitu i innych kamieni.  Ponadto w przypadku transportu morskiego do dyspozycji są specjalistyczne kontenery, a także platformy przeznaczone dla ładunków ciężkich.

Transport morski kamienia naturalnego ma jednak też swoje minusy. Trzeba liczyć się z długim czasem oczekiwania na ładunek. Przykładowo, z Brazylii do Polski wynosi on około 35 do 45 dni. To ponadto konieczność dodatkowego przewozu lądowego z portu do konkretnego magazynu czy odbiorcy. Istnieje również ryzyko opóźnień ściśle związanych z warunkami atmosferycznymi czy też zatorami w portach.

Transport kolejowy kamienia – kiedy warto go wybrać?

Transport kolejowy staje się coraz chętniej wybieranym w przypadku importu kamienia, szczególnie z Mongolii czy z Chin dzięki inicjatywom podejmowanym w ramach Nowego Jedwabnego Szlaku. Krótszy jest też czas realizacji przewozu niż w przypadku transportu morskiego. Przykładowo z Szanghaju do Warszawy za pośrednictwem pociągu kamień może dotrzeć w ciągu 15 do 20 dni. Statek potrzebowałby natomiast 30-35 dni.

Poza krótszym czasem dostawy, szczególnie w relacjach pomiędzy Azją i Europą do zalet transportu kolejowego w przypadku kamienia można zaliczyć także znacznie mniejsze ryzyko opóźnień związanych z warunkami pogodowymi. To również szanse na bezpośredni przewóz do dużych magazynów znajdujących się w głębi lądu i z dala od portów.

Niestety, jeżeli decydujemy się na transport kamienia naturalnego pociągiem, musimy wziąć pod uwagę ograniczenia gabarytowe, jak i wagowe. Taki transport to również znacznie wyższy koszt w przeliczeniu na tonę niż w przewozach za pomocą statków i dużych ładunków. W związku z infrastrukturą kolejową mogą być również niezbędne przesiadki oraz przeładunki. 

Transport drogowy kamienia naturalnego. Czy warto wybrać ten rodzaj przewozu?

Transport drogowy w przypadku kamienia naturalnego wyróżnia się elastycznością, ale również licznymi ograniczeniami. To najczęściej wybierana forma przewozu w przypadku realizacji ostatniego etapu dostawy, czyli na trasie pomiędzy portem morskim a stacją kolejową do bezpośredniego placu budowy, czy też do magazynu lub fabryki. Transport drogowy jest niezastąpiony w przewozie kamienia na terenie Polski i Europy Zachodniej, na dystansach do około 500 km.

Wśród największych zalet transportu drogowego kamienia naturalnego można przede wszystkim wymienić przewidywalność terminów dostaw i duży wybór możliwych tras. To również wiele opcji przewiezienia towaru w sposób bezpośredni pod wskazany adres docelowy. Można też kontrolować stan ładunku w trakcie transportu.

Niestety przy wyborze transportu drogowego kamienia trzeba pamiętać o wysokim koszcie, zwłaszcza na dalekich trasach. To także znaczne ograniczenia wagowe w przypadku standardowych ciężarówek, które umożliwiają przewóz jedynie do około 24 ton ładunku. Znacznie wzrasta także ryzyko uszkodzeń, szczególnie w przypadku poruszania się po drogach o złej nawierzchni. W Polsce jednak przewóz kamienia drogą lądową stanowi około 70-80% wszystkich transportów krajowych dla branży budowlanej. Jest to również przewóz połączony z transportem morskim oraz kolejowym.

Znacznie wzrasta także ryzyko uszkodzeń, szczególnie w przypadku poruszania się po drogach o złej nawierzchni. W Polsce jednak przewóz kamienia drogą lądową stanowi około 70-80% wszystkich transportów krajowych dla branży budowlanej. Jest to również przewóz połączony z transportem morskim oraz kolejowym.

Jaki transport wybrać dla importu kamienia naturalnego – podsumowanie

W przypadku dużych odległości i znacznych mas ładunku warto zdecydować na transport morski. Tak jest np. przy przewozie kamienia naturalnego z Indii czy Brazylii. Kiedy decydujemy się na zakup kamienia w Chinach, czas dostawy będzie krótszy, a koszty konkurencyjne, jeżeli postawimy na transport kolejowy. Przewóz drogowy będzie natomiast odpowiedni na terenie Europy, a także na ostatnim etapie dostaw, np. z portów do magazynów. 

Najczęściej jednak najbardziej najlepszy i najbardziej opłacalny import kamienia naturalnego stanowi połączenie transportu morskiego, kolejowego, jak i drogowego oraz dopasowania do danej trasy i indywidualnych wymagań. Profesjonalnym i kompleksowym transportem kamienia z wykorzystaniem wszystkich rodzajów transportu zajmujemy się w Cargo Move.

Źródła:

  1. https://unctad.org/publication/review-maritime-transport-2024, data dostępu: 22.09.2025
  2. SA, PKP CARGO. „Logistyka a ekologia w transporcie.” Logistyka 6 (2005): 20.

Masz pytanie? Skontaktuj się z nami

Wypełnij krótki formularz – odpowiemy na Twoje zapytanie i doradzimy najlepsze rozwiązanie!